Skorzystaj z porad ekspertów Jobfinder
FAQ – pytania rekrutacja
FAQ pytania rekrutacja to miejsce, w którym specjaliści JobFinder dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z zakresu rekrutacji czy onboardingu.
FAQ – pytania rekrutacja, czyli darmowa porcja wiedzy dla kandydatów i pracodawców.
Nasz segment FAQ pytania rekrutacja pomoże optymalnie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej obu stronom – kandydatowi i rekruterowi.
Rozmowa on-line jest większym wyzwaniem niż rozmowa osobista, z uwagi na brak bezpośredniego kontaktu z osobą prowadzącą spotkanie. Ważna część rozmowy zależy od jakości połączenia, mikrofonu, kamery etc. Warto zatem pamiętać o następujących czynnikach:
- Sprawdź jakość połączenia przed rozmową. Sprawdź, co widzi i słyszy rozmawiający, poprzez przetestowanie dźwięku i kamery przez rozmową.
- Upewnij się, że Twoja kamerka jest czysta, widać Cię wyraźnie i jesteś właściwie oświetlony/a.
- Ubierz się w kolory nie rozpraszające rozmówcy – unikaj pasków / kratek / kwiatów, wzorzystych tkanin.
- Polecamy jasne, jednolite koszule o prostym kształcie.
- Kobietom polecamy lekki makijaż, aby twarz nabrała wyrazistości.
- Przygotuj sobie szklankę wody lub innego napoju, aby móc czuć się komfortowo, jeżeli rozmowa się przedłuży.
- Zapewnij sobie spokojną przestrzeń, unikaj miejsc publicznych lub takich, gdzie ktoś / coś może Ci przerwać spotkanie.
- W czasie spotkania patrz w kamerkę. Mamy tendencję do patrzenia się w obraz rozmówcy, co jest widoczne jako patrzenie się w bok ekranu.
Warto przygotować sobie kilka pytań na temat firmy i jej produktów. Mile widziane są również pytania dotyczące struktury organizacyjnej – w jakim miejscu w organizacji znajduje się stanowisko, którego dotyczy rozmowa. Kto jest przełożonym, ile osób jest w zespole, czy mają podobne role, czy też inne.
Pamiętaj, aby zadawać pytania w momencie, kiedy padnie ze strony rekrutującej osoby sygnał na ten temat. Nie jest mile widziane zadawanie pytań na początku spotkania, zanim dasz szansę na pytania Rekrutera.
Pamiętajmy, że na rozmowie o pracę głównym celem jest poznanie Kandydata pod kątem jego dopasowania do roli, na którą szukamy Eksperta. Warto przy pytaniu, które wydaje się pytaniem otwartym i luźnym, skupić się na odpowiedzi pod kątem danego stanowiska. Przykładowo: jeżeli stanowisko jest stanowiskiem handlowym, warto opowiedzieć, dlaczego w ogóle staliśmy się handlowcem? Co nas w życiu pokierowało w stronę handlu? Co nas w tej pracy motywuje, co lubimy w kontaktach z Klientami, jakie mamy predyspozycje osobowościowe do tej pracy. Możemy też wspomnieć w tym miejscu o kursach oraz ewentualnych sukcesach sprzedażowych.
Nie narzekać! Nie jest bowiem mile widziane komentowanie poprzedniego pracodawcy, kolegów z zespołu, produktów lub usług firmy, w której się pracowało. Nie jest także mile widziane opowiadanie o życiu osobistym, szczególnie w kontekście trudnych wydarzeń typu rozwód, ciężkie choroby, choroby w rodzinie etc.
Rozmawiamy o formie współpracy oraz wynagrodzeniu otwarcie. Kandydat ubiegający się o pracę ma prawo wiedzieć, jaki jest budżet na dane stanowisko.
Najprościej zadać pytanie:
- Jaki przewidujecie Państwo budżet na tym stanowisku i jaką formę współpracy?
- Jak wygląda system premiowy i czy jest on osiągalny do realizacji?
- Jak wygląda ścieżka kariery dla tego stanowiska?
Dokładnie tak samo, jak o wynagrodzenie – otwarcie i szczegółowo.
Pracodawcy nie mają czasu, aby wymyślać unikalne pytania na rozmowę kwalifikacyjną dla każdego kandydata. Zazwyczaj korzystają ze scenariusza dopasowanego do konkretnego stanowiska. Rekruterzy zadają również pytania nawiązujące do treści Twojego CV. Dlatego tak ważne jest, aby w życiorysie wpisywać prawdziwe informacje.
Poza tym każdy Rekruter ma przygotowaną pulę ogólnych pytań rekrutacyjnych, które zadaje każdemu kandydatowi. Warto przed rozmową przygotować sobie ogłoszenie, na które aplikowaliśmy, a także przeanalizować wszystkie jego punkty pod kątem naszego doświadczenia zawodowego i wiedzy, bo na pewno pojawią się pytania z tego zakresu.
Istnieje dużo różnych możliwości, aby wyróżnić się na spotkaniu rekrutacyjnym. Polecamy przede wszystkim dobre przygotowanie merytoryczne – ze znajomości branży firmy rekrutującej, jej produktów / usług. Polecamy również zrobienie rozeznania, z kim mamy spotkanie oraz prześledzenie profilu tej osoby np. na portalu LinkedIn. Im lepiej zapoznamy się z profilem osoby, z którą się spotkamy, tym trafniejsze będą nasze pytania. Być może osoba, z którą rozmawiamy, pracowała wcześniej w firmie, którą znamy i możemy zadać bardziej spersonalizowane pytanie? Być może znacie te same osoby z tej firmy? Być może osoba, z którą rozmawiamy, ma podobne wykształcenie do naszego lub hobby? Budowanie więzi jest najlepszą formą, aby zostać zapamiętanym na rozmowie.
Polecamy całkowitą szczerość i niekoloryzowanie rzeczywistości. Pamiętaj, że świat jest mały, a nieprawdziwe opowieści na etapie rekrutacji całkowicie Cię zdyskwalifikują. Przyszły Pracodawca odniesie nieszczerość do wszystkich informacji zawartych w Twoim CV.
Opowiadając o swoich umiejętnościach i doświadczeniach staraj się nawiązywać do wymagań z oferty pracy. Swoją wypowiedź popieraj konkretnymi doświadczeniami, wynikami, sukcesami. Pokaż swój entuzjazm i zaangażowanie, bądź pozytywny i uśmiechnięty.
To pytanie ma wiele form i na pewno usłyszysz je na rozmowie kwalifikacyjnej. Pracodawca może zapytać np. „Jakie są Twoje silne strony”, „Co możesz wnieść do firmy” lub „Dlaczego jesteś odpowiednim kandydatem na to stanowisko”. Pracodawca zadaje to pytanie, aby sprawdzić, czy jesteś świadomy swojej wartości rynkowej. Odpowiadając na nie, możesz pokazać swoją znajomość branży i specyfiki pracy na danym stanowisku. Jeżeli jesteś przekonany o swojej wartości, odpowiedź na to pytanie pójdzie Ci na pewno dobrze. Warto odpowiedź na to pytanie przygotować już wcześniej. Zastanów się, jakie unikalne atuty posiadasz i opisz je na konkretnych przykładach. Postaraj się, aby Twoje przewagi nawiązywały do wymagań na danym stanowisku. Unikaj nic nieznaczących przymiotników typu „kreatywny, kontaktowy, łatwo radzący sobie ze stresem”.
Warto mówiąc o swoich zaletach odnieść je do zespołu, jeżeli aplikujesz na stanowisko Managerskie, na przykład:
- Jestem Managerem liberalnym – podejmuję decyzje wspólnie z podległym mi zespołem.
- Jestem Managerem motywującym – potrafię poprzez delegowanie zadań motywować podległy mi zespół do rozwoju i osiągania lepszych wyników.
Przy niższych stanowiskach, typu Przedstawiciel Handlowy, Office Manager, Pracownik Działu Obsługi Klienta itp., warto zamieszczać zdjęcie, pod warunkiem, że jest ono profesjonalnie zrobione. Ważne, aby nasz strój był adekwatny do CV – polecamy zdjęcia od pasa w górę, aby nie była to sama głowa. Nie polecamy natomiast wstawiania zdjęć wycinanych z przyjęć weselnych lub wakacji. Często przy obróbce dokumentu CV, na zdjęciu, gdzie jest widoczna sama głowa, ulega ono deformacji i zamiast profesjonalnego przekazu, wprawimy osobę rekrutująca w rozbawienie.
Przy wyższych stanowiskach zdjęcie nie jest konieczne, ale w opinii specjalistów JobFinder dodaje personalizacji do dokumentu CV i dobrze zrobione może zadecydować o zaproszeniu na spotkanie rekrutacyjne. Przy stanowiskach marketingowych / PR-owych jest ono konieczne, gdyż CV ze zdjęciem pokazuje kreatywność aplikującego Kandydata.
Jeżeli wahamy się, czy umieścić zdjęcie, decyzja powinna zależeć od jakości i profesjonalizmu fotografii, którą posiadamy. Może ona zadziałać na plus, jak i na minus.
Zdarzają się procesy rekrutacyjne tajne. Często bywa tak, że firma chce ogłosić wejście nowego Managera / Dyrektora w swojej komunikacji publicznej w kontrolowany sposób. Czasami firmy po prostu nie chcą pokazać konkurencji, że zmieni się u nich kadra managerska. Zazwyczaj po zakwalifikowaniu Kandydata do kolejnego etapu podpisywana jest umowa o poufności i wszystkie informacje zostają ujawnione, ale w kontrolowany sposób. Tajność działa w obie strony, czyli udział Kandydata w procesie rekrutacyjnym również jest tajny.
Kandydat nie ponosi żadnych kosztów w procesie rekrutacyjnym. Wyjątkiem jest umówienie się na konsultację doradczą, gdzie Konsultant pomaga przygotować CV i przygotowuje Kandydata do rozmowy kwalifikacyjnej. Taka usługa powinna być transparentna, czyli uzgodniona przez obie strony przed spotkaniem. A cena usługi powinna być ustalona wspólnie.
W niektórych organizacjach nadal obowiązuje dowolność, co do wyboru miejsca pracy. Osoba zatrudniona może wybrać, czy chce pracować zdalnie, czy w systemie hybrydowym, czy też w biurze. Część firm wróciła do pracy w biurze w 100%, natomiast są też organizacje pracujące w trybie hybrydy, czyli 2 dni w biurze, a 3 dni w domu. Warto na rozmowie kwalifikacyjnej zapytać Rekrutera bądź Klienta o system pracy w ich organizacji.
Zdarza się, że preferencje Kandydata są uwzględniane, czyli firma zgadza się na taką formę współpracy, jaką preferuje osoba zatrudniana.
Agencja rekrutacyjna odciąża organizację w procesie poszukiwania idealnego Kandydata, wnosi w proces ekspertyzę rynku, analizę konkurencji, a także zarządza logistyką całego procesu, czyli umawianiem spotkań, przekazywaniem niezbędnych informacji pomiędzy kandydatem a organizacją.
W JobFinder działamy pro aktywnie w procesie „Headhuntingu”, czyli wyszukujemy właściwe osoby dla naszych Klientów. Jesteśmy również zaangażowani w sprawdzanie referencji wybranego Kandydata przed jego zatrudnieniem. Uczestniczymy często w negocjacjach warunków zatrudnienia i pakietu pracowniczego. Jesteśmy Ambasadorem zarówno naszego Klienta, jak i Kandydatów.