Loading...

How to write a good CV?

Warto zadbać o to, żeby CV było napisane zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami i zachęciło do bezpośredniego spotkania. W tym artykule podpowiadamy, jak napisać dobre CV.
June 8 2022
Jak napisać dobre CV?

Porady rekrutacyjne JobFinder: Jak napisać dobre CV?

CV, czyli Curriculum Vitae czy po polsku życiorys, to sposób na nie bezpośrednie zaprezentowanie siebie pracodawcy czy pośrednikowi pracy. Jest to dokument, który posłuży do wstępnej oceny kandydata i podjęcia decyzji, czy zaprosić Kandydata na spotkanie z Pracodawcą. Warto zadbać, żeby CV było napisane zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami i zachęciło do bezpośredniego spotkania. W tym artykule podpowiadamy, jak napisać dobre CV.

Jak napisać dobre CV – garść porad

Zasady konstruowania CV

  • Poszeregowanie informacji w odpowiednie kategorie (doświadczenie, kursy itp.). Rekruter nie może domyślać się, gdzie odnaleźć interesujące informacje.
  • Dostosowanie informacji zawartych w CV do wymagań stawianych przez pracodawcę. Jeśli konieczne jest np. wykształcenie wyższe techniczne, oznacza to, że właśnie ta informacja będzie wyszukiwana w CV. Należy skonfrontować swoje umiejętności z wymaganymi/preferowanymi przez pracodawcę.
  • Dołączenie krótkiego opisu obowiązków na poprzednich stanowiskach. Niekoniecznie we wszystkich branżach na stanowiskach o podobnych nazwach wykonywane są identyczne obowiązki. Osoba rekrutująca chce mieć pewność, czego dotyczy doświadczenie kandydata. Jasne sformułowanie, na czym polegały zadania wykonywane na poprzednim stanowisku, zwiększa szansę zainteresowania kandydatem.
  • Nieumieszczanie w CV nieformalnych zdjęć na plaży czy w przebraniu. Jest to źle widziane przez ewentualnych przyszłych pracodawców.
  • Nieumieszczanie w CV informacji nieprawdziwych. Gdy wyjdzie na jaw, że kandydat kłamie, właściwie traci on szansą na pracę.

Podstawowe błędy:

  • Literówki, przejęzyczenia, niestaranność.
  • Udziwnienia, rozbudowane tabele, kolory. Nie wszystkie dokumenty otwierają się w ten sam sposób w innych programach. Może to uniemożliwić lub utrudnić czytanie CV przez osobę rekrutującą. Biorąc pod uwagę obecną sytuacje na rynku pracy i związany z tym brak fachowców i specjalistów, uwagę zwraca nie wściekły zielony kolor CV, lecz względy merytoryczne.
  • Niewspominanie o ważnych faktach, np. wysokich zdolnościach językowych w przypadku, gdy kandydat nie dysponuje certyfikatem.

Rodzaje CV

  • achronologiczne – najbardziej popularna i jednocześnie najbardziej preferowana przez pracodawców forma CV. W odwrotnej sekwencji czasowej wyszczególniamy fakty ze swego życia. W doświadczeniu zawodowym rozpoczynamy od opisu ostatniego miejsca pracy, a w edukacji od ostatniego etapu edukacji.
  • funkcjonalne – fakty z życia prezentujemy według głównych obszarów, a nie chronologii. Na początku umieszczamy informacje o stanowiskach pracy związanych z pozycją, na którą aplikujemy. Jeśli kandydat wykonywał obowiązki zbieżne z oczekiwanymi w ofercie pracy na wcześniejszym etapie zawodowym, a nie był to ostatni etap pracy, warto wybrać tą formę opisu doświadczenia.
  • kreatywne – mówi się, że główną zasadą formułowania CV kreatywnego jest… całkowity brak zasad. Tego rodzaju CV obrazuje indywidualność kandydata i jego pomysłowość. Dopuszczalne jest tylko wówczas, gdy osoba aplikująca posiada długoletnie doświadczenie w branży artystycznej, dziennikarskiej, ewentualnie public relations. W innym razie coś, co jest oznaką profesjonalizmu, może wywołać efekt odwrotny.

Kwestie do rozstrzygnięcia

Czy wspominać o pracy niezarobkowej i przynależności do organizacji studenckich?

Są to cenne informacje zwłaszcza dla koncernów międzynarodowych. Polscy pracodawcy dużo rzadziej zwracają uwagę na takie informacje. W amerykańskiej praktyce rekrutacyjnej tego rodzaju fakty są traktowane jako dane np. o aktywności i zdolnościach organizacyjnych kandydata.

Czy wspominać o swoich cechach charakteru?

Zazwyczaj nie bierze się pod uwagę określeń charakteru podawanych przez kandydatów, gdyż większość osób wpisuje te same cechy bardzo popularne wśród aplikujących, tj. sumienność, doskonałe zdolności komunikacyjne, kreatywność. Po pierwszej weryfikacji okazuje się, że z całą pewnością nie są to cechy specyficzne dla kandydata. Bardzo dobrym miejscem na wspomnienie o swoich cechach osobowości jest list motywacyjny. Można wówczas podeprzeć podawane cechy osobowości konkretnymi faktami, np. mówiąc o swoich zdolnościach organizacyjnych, przywołać informację o wielokrotnym zorganizowaniu konferencji oraz dołączyć referencje.

Części składające się na standardowe CV, czyli jak napisać dobre CV w praktyce:

  • Dane personalne,
  • Doświadczenie zawodowe,
  • Wykształcenie,
  • Kursy i szkolenia,
  • Umiejętności dodatkowe,
  • Zainteresowania,
  • Klauzula o ochronie danych osobowych,
  • Ewentualnie po danych personalnych można umieścić krótkie (około 5 zdań) podsumowanie zawodowe.

DANE PERSONALNE

W tej części należy koniecznie umieścić:

  • Imię i nazwisko.
  • Adres – zwłaszcza jeśli poszukiwana jest osoba z konkretnego regionu.
  • Numer telefonu komórkowego – w innym razie rekruter nie będzie w stanie się skontaktować.
  • Adres e-mail – nawet jeśli podaliśmy nr tel., adres e-mailowy jest konieczny. Niejednokrotnie agencja doradztwa personalnego chce przesłać jakieś materiały kandydatom, np. informacje o przyszłym pracodawcy.
  • Datę i miejsce urodzenia.
  • Stan cywilny – tę informację można pominąć, ponieważ jest to informacja prywatna i nie powinna wpływać na wynik postępowania rekrutacyjnego.
  • Zdjęcie – zawsze warto, żeby było, najlepiej przedstawiające nas w stroju formalnym, koniecznie z uśmiechem na twarzy.

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE

Doświadczenie zawodowe jest najistotniejszym fragmentem CV. Należy koniecznie zaznaczyć:

  • Dokładne daty (niekonieczne z dokładnością co do dnia).
  • Nazwę pracodawcy.
  • Branżę.
  • Nazwę stanowiska.
  • Zakres czynności, zadań, obowiązków – jest to bardzo ważna część CV, niestety często pomijana przez kandydatów. Opisując swoje obowiązki, należy być bardzo konkretnym: jeśli podajemy informację, że kierowaliśmy zespołem ludzi, koniecznie należy wspomnieć jak dużym.
  • Swoje ewentualne osiągnięcia np. przyczynienie się do wzrostu sprzedaży. Doradca personalny z pewnością zwróci uwagę na to, czy kandydat miał przerwy w zatrudnieniu. Jeśli tak, to jak długie, oraz czy decyzja o zmianie pracy była związana z rozwojem zawodowym – wyższe stanowisko, bardziej renomowana firma etc.? CV dostarcza także informacji, czy istnieją inne stanowiska, na których kandydat chciałby pracować niż to, o które się ubiega.

WYKSZTAŁCENIE

Należy koniecznie zaznaczyć:

  • Dokładne daty (niekonieczne z dokładnością co do dnia).
  • Dokładne nazwy uczelni wraz z lokalizacją.
  • Kierunek oraz specjalizację, jeśli aplikant taką posiada.
  • Uzyskany tytuł lub zawód.
  • Nie trzeba wspominać rzeczy oczywistych, np. jeśli ukończyłeś studia, to wiadomo, że zdałeś maturę. Istotnym może okazać się jednak fakt, że maturę była zdawana np. w języku angielskim.

W wykształceniu (a nie w zakładce: Szkolenia, kursy) należy też ująć informację o studiach podyplomowych lub studiach doktoranckich.

SZKOLENIA, KURSY

Należy pamiętać o podaniu następujących elementów:

  • Dokładnych dat (z dokładnością co do dnia) – bardzo istotne jest, czy kurs trwał dwa dni czy rok.
  • Nazwy firm / instytucji, które przeprowadzały kurs.
  • Tematu szkolenia oraz ewentualnie uzyskany certyfikat.
  • Liczby godzin szkoleniowych.
  • Imienia i nazwiska trenera.

Nie podając tych informacji, poddaje się w wątpliwość rangę szkolenia.

UMIEJĘTNOŚCI DODATKOWE

W tym fragmencie powinny znaleźć się informacje na temat zdolności językowych, obsługi komputera, prawa jazdy oraz innych specyficznych umiejętności. Należy wymienić wszystkie opanowane języki obce oraz koniecznie określić poziom ich znajomości w mowie, piśmie, rozumieniu. Pisząc o swoich umiejętnościach w pracy z komputerem, należy wspomnieć, które z programów obsługujemy i na jakim poziomie (można w tym miejscu zaznaczyć, czy potrafimy bezwzrokowo pisać na komputerze).

ZAINTERESOWANIA

Warto pisać tylko o naprawdę ciekawych pasjach, które wyróżniają kandydata. Informacja typu “interesuję się kinem i dobrą książką” w zasadzie nic nie wnosi. Należy też uważać, by nie rozpisać się zanadto na temat swojego hobby!

KLAUZULA O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji zgodnie z ustawą z dn. 29.08.97 o Ochronie Danych Osobowych, DzU Nr 133 poz. 883.”

Pod klauzulą koniecznie trzeba się podpisać!

Oprac. Ewelina Soszyńska
Starszy Specjalista ds. rekrutacji JobFinder, dr psychologii

Share this article

Leave a Reply

Powiązane artykuły

Take advantage of the knowledge and advice of our labor market specialists

March 27 2024
8 trików, które zagwarantują Ci spokój podczas rozmowy kwalifikacyjnej online
Cóż, rozmowa kwalifikacyjna online stała się dziś standardem w procesie rekrutacyjnym. Mogą wydawać się mniej formalne niż tradycyjne spotkania twarzą w twarz. W rzeczywistości wymagają od kandydatów i rekruterów jeszcze większego stopnia profesjonalizmu i przygotowania.
Przypowiastki headhuntera. Test jednego pytania – Intelligent Question
Poszukując rozwiązań dla moich klientów, stojących przed koniecznością przeprowadzenia analizy potrzeb oraz rozwiązywania problemów organizacji, natrafiłam na narzędzie, stworzone przez dr Dariusza Tarczyńskiego, pod nazwą IQ Intelligent Question.
June 8 2022
„Dzień dobry pracodawco…”. Rozmowa kwalifikacyjna pytania i odpowiedzi (Aneta Filipowska, JobFinder)
Rozmowa kwalifikacyjna pytania i odpowiedzi. ABC rozmowy kwalifikacyjnej przybliża Aneta Filipowska, Doradca Personalny Agencji Doradztwa Personalnego Jobfinder.
June 8 2022
Savoir vivre w rekrutacji, czyli o rządach podświadomości nad pierwszym wrażeniem
O subtelnym wrażeniu, jakie wywieramy na drugą osobę decyduje nasz wygląd, uśmiech, gesty, kultura bycia oraz pierwsze słowa. Savoir vivre w rekrutacji także odgrywa niebagatelną rolę!
en_GB